سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره های هشتم ونهم از دولت های نهم و دهم به بیش از دو هزار و هشتصد مورد می رسد که دولت با وجود شرایط خاص موجود در آن زمان پاسخگوی موضوعات مطرح شده بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم تنها در دو ساله ابتدایی خود از دولت یکهزار و ۷۵۰ سوال از اعضای کابینه دولت نهم مطرح کردند و مجلس نهم نیز تنها در سال اول حدود یک هزار و هفتاد و نه سوال نیز از دولت دهم را در کارنامه عملکردی خود به ثبت رسانده است.
این در حالی است که با وجود شرایط سخت تحریم ها و فشار مضاعف کشورهای بیگانه برای از پای درآوردن کشور و کوتاه آمدن مسوولان از موضوع منافع ملی حجم وسیعی از برنامه های دولت را به خود اختصاص می داده است.
اگر چه سوال از وزراء یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شمار می رود ولی زمان طرح سوالات و حجم آن از موضوعاتی است که در جال خود قابل تامل است؛ اگر چه دریک واکاوی دقیق باید انگیزه سئوالات مطرح شده و نتایج بدست آمده نیز مورد بررسی قرار گیرد.
تنها در مجلس هشتم شورای اسلامی ۱۴ مورد طرح استیضاح وزرای کابینه دولت اعلام وصول گردید که تنها چهار مورد به سرانجام رسید و بالغ بر ۷۱ درصد از طرح های استیضاح وزرا بی نتیجه باقی ماند.
اگر چه نتایج حاصله از سئوالات مطرح شده و نوع آن می بایست مورد بحث و بررسی قرار گیرد ولی کثرت سوالات نمایندگان از کابینه دولت موجب اتلاف زمان برای پاسخگویی وزرا نسبت به حضور در جلسات شده و از طرفی باعث کند شدن سرعت وظایف محوله گردیده از موضوعاتی است که نیازمند آسیب شناسی و ریشه یابی است.
البته در مواقعی تنها یک نماینده بخش اعظمی از میزان سوالات مطرح شده نسبت به دولت را به خود اختصاص داده است که این نیز از منظر دیگر نیازمند بررسی است بطوری که نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس هشتم به تنهایی ۱۰۶ مورد سوال از وزرا را به خود اختصاص داده و اقبال محمدی نماینده مریوان با ۶۴ سوال و فخرالدین حیدری نماینده سقز و بانه با ۵۶ مورد سوال رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
البته سوال از وزرا حق نمایندگان است ولی به نظر می رسد برخی نمایندگان از این فرصت با نگاه سیاسی به دنبال ارایه عملکرد ضعیف و ناکار آمد جلوه دادن دولت هستند؛ چراکه برخی از موضوعات را می توانند با طرح در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار داده و حل وفصل گردد.
در نهایت مجلس هشتم ۱۲ مورد دعوت رسمی از وزراء را در کارنامه خود دارد تا وزراء با حضور در صحن علنی مجلس به موضوعاتی همچون بررسی مسأله اشتغال،‌عملکرد حوزه سلامت و عملکرد امنیت اجتماعی و مبارزه با اشرار، وضعیت واردات محصولات کشاورزی، بررسی وضعیت کشاورزان و دامداران در شرایط خشکسالی و اصلاح قیمت‌ها، بررسی وضعیت صنعت کشور و بررسی نحوه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها پاسخگوی باشند.

*** یکهزارو هفتاد ونه سوال از وزرا و رییس جمهور در مجلس نهم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم در اولین سال خود در مجموع یک هزار و هفتاد ونه سوال از وزرا ودولت را به هیات رییسه تقدیم کردند که از مجموع سوالات ارجاعی به کمیسیونها دراین بازه زمانی، ۳۷۵ سوال (مشتمل بر ۳۳۱ انصراف و ۴۴ اقناع نماینده سئوال ئکننده) در مراحل اولیه خاتمه یافته و ۱۷ سئوال با درخواست نماینده سئوال‌کننده به حالت تعویق درآمده و ۶۶۵ سوال در مراحل رسیدگی کمیسیون و صحن است.
البته در اولین دوره مجلس نهم ۵۵ فقره تقاضای تحقیق و تفحص به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است که بنابر ضرورت هشت فقره آن در صحن علنی به تصویب رسید .

** استیضاح و کارت زرد به وزرا در مجلس هشتم ونهم
در هشتیمن دوره مجلس شورای اسلامی چهارده مورد استیضاح اعلام وصول شد که تنها ۲استیضاح یکی وزیر کشور وقت مرحوم : علی کردان و دیگری حمید رضا بهبهانی وزیر وقت راه وترابری منجر به عزل وزرا گردید .
نمایندگان مجلس نهم نیز از ابتدای آغاز به کار تاکنون به چهار وزیر کابینه دهم پنج کارت زرد داده که از جمله سید شمس ‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی،محمدعباسیوزیر ورزش وجوانان،صادق خلیلیان وزیرجهاد کشاورزی و حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، اخطار و کارت زرد گرفته اند.

** طرح سوال از رییس جمهوری در مجلس هشتم و نهم
طرح سوال از رییس جمهوری موضوعی بودکه برای نخستین بار از سوی مجلس نشسنان از رییس قوه مجربه مطرح گردید و در طول تاریخ این دومین باری است که رِئیس قوه مجریه به مجلس فراخوانده می شود.
البته در خصوص طرح سوال از رییس جمهوری دارای حاشیه هایی نسبت به نحوه امضاها و به نصاب نرسیدن یا رسیدن آن مطرح بود که از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاداتی همراه بود.
البته مجلس نشینان پس از طرح سوال از رییس جمهوری در آخرین روز های مجلس هشتم به تبع آن برخی از راه یافتگان به مجلس نهم نیز این طرح را در مجلس مورد پیگری قرار دادند که در نهایت طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از بسیجیان و فعالان طرح صالحین در مورد طرح سوال از ریس جمهوری فرمودند طرح سوال از رییس جمهور تا اینجا کار مثبتی بود ، نشان از احساس مسئولیت مجلس و آمادگی مسوولان دولتی برای پاسخگویی داشت اما ادامه این کار آن چیزی است که دشمن می خواهد از نمایندگان محترم تقاضا می کنیم از اینجا به بعد ادامه ندهند که فرمایشات معظم له مورد استقبال نمایندگان طراح واقع گردید و طرح سوال از رییس جمهور از دستور خارج گردید.
بنابراین می توان گفت که رییس قوه مجریه ۲ بار در مجالس هشتم ونهم با طرح سوال از رییس جمهوری مواجه شد.
با نگاهی به گوشه هایی از آمار اقدامات مجالس هشتم ونهم در استفاده از ابزار نظارتی سوال از وزرا ورییس جمهوری وطرح استیضاح می توان دریافت که رابطه میان مجلس و دولت به رغم توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب نتیجه مثبتی را در پیش نداشته است.
البته اگر چه برخی نقدها به برخی اقدامات دولت وارد است و مسوولان اجرایی نیز هیچگاه خود را از آن مبرا ندانسته اند ولی شرایط سیاسی و اقتصادی آن دوران که دشمن یکصدا به دنبال فلج کردن کشور در بحث موضوعات اقتصادی بود ، نشان داد که نحوه مدیریت کشور در اجرا توسط دولتمردان با عزم راسخ و مستمری همراه بوده است.