تمرکز بر افزایش کمی و کیفی فیلم ها و تولیدات سینمایی را باید یکی از ویژگی های عملکرد دولت دهم در عرصه سینما برشمرد.

یکی از راهبردهای اصلی مدیریت سینما در دولت دهم، افزایش تولیدات سینمایی یود که این مهم پس از سیاستگذاری های انجام شده، در پایان سال ۸۹ کلید خورد.
تولید سینمای ایران در سال ۸۹ به بیش از ۱۱۰ اثر سینمایی رسید که این تعداد در مقایسه با سال قبل افزایش قابل توجهی داشت.
این روند در سال ۹۰ با شیب نسبتا کمتری ادامه یافت تا جاییکه در این سال نیز حدود یکصد اثر سینمایی در گونه های مختلف تولید و در نهایت اغلب این فیلم ها در سی امین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شدند.
در سال ۹۱ نیز این شیب ادامه یافت تا جاییکه ۹۵ اثر برای حضور در سی ویکمین جشنواره فیلم فجر درخواست دادند که این رقم با احتساب فیلم های تولید شده در بهمن و اسفند سال ۹۱ به رقمی بالغ بر یکصد اثر سینمایی می رسد.
به عبارت دیگر در دولت دهم بدون احتساب سال ۸۸، بیش از ۳۰۰ اثر سینمایی به تولید رسید.
کارشناسان بر این باورند که کندی حرکت شورای صدور پروانه ساخت و تغییرات ایجاد شده در این شورا در سال ۹۲، شیب تولید سینما را کاهش داد که این موضوع از تعداد فیلم های وارد شده به مرحله پیش تولید و تولید مشخص است.
در این میان سیاستگذاری های انجام شده موجب شد با وجود مشکلات پیش رو، برخی گونه های سینمایی مغفول مانده در دولت دهم احیا شود. به عنوان نمونه اهتمام به تولید فیلم های سیاسی و اجتماعی با وجود قانون گریزی برخی نهادها همچون حوزه هنری ادامه یافت و در این زمینه فیلم های قابل توجهی به تولید رسید.
همچنین در این دوره شاهد دور شدن سینما از تولید آثار سطحی طنز و ورود به ساخت با کیفیت اثار این گونه سینمایی بودیم. ساخت فیلم های طنز آبرودار نظیر «ورود آقایان ممنوع»، «پسر آدم دختر حوا» و «خوابم می آد» نتیجه این تغییر ریل و ترغیب فیلمسازان به تولید فیلم های طنز با کیفیت است.
در این میان نیز به ساخت آثار سیاسی توجهی ویژه شد که تولید «قلاده های طلا» به عنوان سیاسی ترین فیلم تاریخی سینمای ایران و نیز «پایان نامه» محصول این رویکرد در دولت دهم بود.
تلاش برای دیجیتالی کردن سینمای ایران از دیگر اقدامات انجام شده از سوی دولت دهم است که این مهم در نزدیک به ۵۰ درصد از بخش های مختلف سینمای ایران همچون تولید و اکران به نتیجه رسید و از سویی اغلب فیلم های تولید شده در سی ویکمین جشنواره فیلم فجر نیز با استفاده از فناوری های دیجیتالی ساخته و به صورت دیجیتالی نیز اکران شدند.
این اتفاق برای نخستین بار در سینمای ایران رخ داد و در عین حال تجهیز بخش های مختلف آموزشی سینما از جمله دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان مرکز آموزشی جوانان مستعد فیلمسازی از دیگر اقدامات دولت دهم در عرصه سینما است که می توان به آن اشاره کرد.